Heuristiek



Dat je door een jongere generatie overvleugeld raakt, dat is een onvermijdelijk gegeven. Dat zulks binnen je gezin gebeurt, is iets wat je aanvankelijk alleen maar kunt hopen om vervolgens - als het gebeurt- met gepaste trots aan je kinderen de dankbaarheid te tonen.

Heuristiek : de kunst, de wetenschap, de leer van het vinden.

 Na een paar maanden werken met omwegen, handmatige oplossingen en ook met onmogelijkheden werd het omgaan met mijn oude laptopje me langzamerhand te lastig. Ergens in de wizardjes van de update van mijn mailprogramma of mijn browser had ik vergeten een vinkje uit te klikken en ik had een verzameling malware op de laptop staan die me het gebruik bijkans onmogelijk maakte.

Toen mijn dochter dat gisteren ontwaarde , greep ze in. Ik wilde haar iets tonen op een website en paste mijn sinds kort gebruikelijke omwegen toe. De dansende adverntentietjes om de gezochte materie heen irriteerden haar. Mij ook, maar ik had m.i. alles gedaan wat ik kon. Configuratieschermen doorlopen, her en der vinkjes uitgezet maar er toonde zich slechts hardnekkigheid.
De dame googlede zich even een stief kwartiertje in en startte vervolgens een heuristische analyse. Zo heet dat, als je op zoek gaat om te vinden waar het nou mis gaat. Het voorportaal van "Eureka" , zeg maar.
Zes keer opstarten, drie of vier analyses later is mijn laptop geschoond. Weg is V9, weg is Couponfactor, weg is de Search Protect ellende. Ik kan gewoon weer dubbelklikken op een link zonder een aparte browser te openen en te hoeven plakken en enteren.

Ze is er vrij nuchter onder: "Ach pap, je ziet waar het mis is, je kunt alles op Google vinden en op die manier kun je de zaken naast elkaar leggen". Ik heb mijn meerdere gevonden. Dat heb ik al vaker, maar deze hou ik lekker dichtbij!


Reacties

  1. Heel herkenbaar! Zelfs als IT'er wordt ik regelmatig door de volgende generatie links en rechts ingehaald, vind ik helemaal niet erg trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Exact. Is helemaal niet erg, de ontwikkelingen gaan zo hard dat het beter is als anderen dat bij gaan houden ;-]

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

...Of het werd wel weer licht

Broeder de Hoeder

Mi lobi yu - Suriname reis 5 feb- 23 feb 2024