Shirt Story - aflevering 13: AFA


T-shirts heb ik zat. Een paar planken vol, ik draag er toch al gauw een stuk of zes per week. Sommige van die t-shirts draag ik niet zomaar, daar heb ik een verhaal bij. Vandaag aflevering 13: AFA.

Lang heb ik meegewerkt, mijn steentje bijgedragen aan de strijd tegen racisme en fascisme. Ik liep mee in demonstraties, ik zat in organisaties die anti-racisme-festivals opzetten, ik bezocht zelf her en der lezingen en liet mezelf ook niet onbetuigd. Lang schreef ik voor de AFA,  voor hun blad "Alert!" leverde ik elke keer weer een column in. Praktische of sociale bevindingen over uiteenlopende onderwerpen als vluchtelingen, neo-nazi's en racisme/fascisme-van-alle-dag.

Juist dat laatste onderdeel geeft me nu die indruk dat ik die jarenlange strijd dus blijkbaar niet gewonnen heb. Natuurlijk is niet alles tevergeefs (geweest) maar er zijn in het huidige tijdsgewricht meningen gangbaar die twintig jaar geleden niet konden. Een grotere groep uit zich, en wat mij betreft lang niet altijd op de juiste manier. Het wordt gepresenteerd als common knowledge, terwijl het bulkt van de aannames en de vooroordelen.
Dat maakt me bitter, het maakt me ook afstandelijker. Verder af van een maatschappij die wél onderscheid wil maken, verder af van de segregatie die men nastreeft. Ik ben wel eens optimistischer geweest, laat ik het zo netjes stellen. Maar toch: vandaag draag ik dit t-shirt met trots, ik heb er onderdeel van uitgemaakt.


Reacties

Populaire posts van deze blog

...Of het werd wel weer licht

Broeder de Hoeder

Mi lobi yu - Suriname reis 5 feb- 23 feb 2024