40 UP!

Vijf dagen na mijn laatste examen, twee dagen voor mijn 18e verjaardag. Doordat ik zelf in de periode daarvoor een studentikoze toekomst al verkloot had, ging ik binnen een week van de schoolbanken naar de werkvloer. 

Ik had me voorgenomen om binnen het jaar mijn disbalans weg te werken en daarna "voor het echie" te starten. Dat lukte, en sneller dan dat zelfs: uiteindelijk heb ik 8 maanden in de fabriek gestaan, waarbij ik als jongste medewerker nog de mazzel had dat ik - door mijn net behaalde examenvoldoende voor Frans - veel vertaling mocht doen voor de buitenlandse werknemers aldaar. Dat heeft voorkomen dat ik in al mijn onhandigheid mijn vingertoppen kwijtraakte.



Al in januari 1980 kon ik Numan-Blikemba gedag zeggen en trok ik naar Amsterdam: werken bij een uitgeverij. De keuze uit twee banen : een op de orderafdeling , een op de afdeling "Bestandenbeheer". Nog immer ben ik blij dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Nog altijd ben ik bezig met bestanden, met data . En nog altijd leer ik : niet alleen nieuwe technieken, maar ook nieuwe inzichten. Tussentijdse scholing, vakgerichte cursussen en trainingen: ze maakten dat ik dieper het vak in ging en dat ik nog altijd niet uitgeleerd ben.


Half jaar Numan-Blikemba, 20 jaar Admedia/VNU, 7 jaar Weekbladpers/WPG, half jaar E-profile en nu alweer 12 jaar Loyalty Lab. Hoorn, Buitenveldert, Amstelveen Zuid, Hoofddorp, Amsterdam-centrum, Alkmaar, Amsterdam Noord, Amsterdam westerpark, Amsterdam Havens-West.



Ben teamleider geweest en teamlid, maar ook solist, stand-alone databoer: alle smaakjes en functienamen wel gehad. Ondernemingsraden, feestcommissies, sociale commissies, the whole shebang. Fijne bazen, lastige bazen, nare bazen, lieve bazen. Ben het hele spectrum langs gevaren, van dal naar piek en omgekeerd. 14 mei 2019: 40 jaar loondienst en geen dag/geen minuut zonder werk gezeten. Het is natuurlijk niet hip in deze wereld van "ondernemers" en "zelfstandigen" maar ik heb het altijd een prestatie gevonden van mezelf om loondienst uit te voeren. Ik ben een arbeider. En ik kan nog wel even door, mind you. Op naar de 50!





Reacties

  1. Gefeliciteerd Begt! Kwam er toevallig gisteren ook net achter dat ik dit jaar ook 40 jaar in loondienst ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We die'en lekker hard!! Wees trots op jezelf, ik vind het best een prestatie eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

...Of het werd wel weer licht

Lekker Zaki - Groepsreis Jordanië april 2020

Mi lobi yu - Suriname reis 5 feb- 23 feb 2024