Shirt Story, aflevering 47: Admedia All Stars
T-shirts heb ik zat. Een paar planken vol, ik draag er toch al gauw een stuk of zes per week. Sommige van die T-shirts draag ik niet zomaar, daar heb ik een verhaal bij. Vandaag aflevering 47: Admedia All Stars
Vermoedelijk is dit mijn oudste t-shirt uit de verzameling. Het was deze week 30 jaar geleden dat ik het voor het eerst droeg, juni 1995. Elk jaar rondom de zonnewende vierden we de verjaardag van het bedrijf waar ik toen werkte. Het was de vierentwintigste viering, Admedia BV was in 1971 opgericht en het zou er uiteindelijk 27 vieringen uitslepen voor het opging in de grote samenballing VNU Tijdschriftengroep (die enkele jaren daarna zou worden omgedoopt tot Sanoma Nederland, maar toen was ik al weg: overgestapt naar een charmantere uitgeverij dan de moloch die VNU was geworden).
Admedia was mijn eerste grote werkgever (de zes maanden fabriekswerk die ik daarvóór deed, vormden weliswaar betaald werk maar ik gunde mijn carrière een andere start), bij Admedia werd ik volwassen. Bij mijn aantreden kreeg ik de keuze tussen twee verschillende banen overigens: ik hád naar de orderafdeling gekund maar gelukkig nam ik een beslissing die mijn verdere loopbaan zou bepalen: ik koos voor data. Officieel heette het toen nog Bestandenbeheer, het zou pas later de fraaie jassen Database Marketing en Data Analyse gaan aantrekken. Vis in het water, die jonge Bert. Binnen drie jaar werd ik teamleider en bouwde ik aan een structurele invulling van de klantgegevens die middels commerciële rapportage vervolgens directie en salesafdelingen ten goede kwamen. Ik leerde er denken in klantkenmerken, ik creëerde doelgroepen voor onze commerciële mailings en maakte daar zelf de queries voor om ze te selecteren.
Mijn broer werkte er ook, op de reclame-afdeling. Samen vormden de broertjes een komisch duo dat voor alles in was: bedrijfsfeesten, afscheidjes en jubilea: altijd zorgde een van de Laantjes voor tekstuele dan wel muzikale feestvreugde. We groeiden erin: feestcommissie, OR en GOR, bedrijfsvolleyball, klaverjasclub, bedrijfsvoetbal, Lieverdjes-toernooi, Uitgeversmarketing-borrels, organisatie van de Quartathlon: noem het, wij deden het. Daar kwam na enkele jaren bovendien ook nog eens jeugdvriend Kees bij, het Wervershoof-trio zou spraakmakend zijn en blijven.
Het "All Stars" shirt werd gedrukt ter gelegenheid van een soort Zeskamp-feest. Elke grotere afdeling zijn eigen kleur, de kleinere afdeling verzameld in een All Stars-team. Van de sportieve resultaten weet ik weinig meer, maar wel dat het eindigde in het jaarlijkse feestelijk bacchanaal. Admedia, ik denk er nog immer met zeer veel plezier aan terug.
Reacties
Een reactie posten