Shirt Story aflevering 28: The Specials

 

 T-shirts heb ik zat. Een paar planken vol, ik draag er toch al gauw een stuk of zes per week. Sommige van die T-shirts draag ik niet zomaar, daar heb ik een verhaal bij. Vandaag aflevering 28: The Specials.

NB: ik moet bekennen dat ik dit t-shirt natuurlijk niet meer heb, deze foto is meer dan 40 jaar oud. Ik heb m lang gedragen, meer dan 10 jaar bij me gehad totdat het echt niet meer ging.

Gisteren overleed Terry Hall, de zanger van the Specials en van The Funboy Three. Vooral die eerstgenoemde band was een openbaring voor mij: nog los van de aanstekelijke muziek waren het vooral hun teksten die ze voor me innamen. Zeer politiek, fanatiek anti-racisme, volop voor gelijkheid: het waren krek de zaken waarop ik in die spannende tijd (eind jaren 70, begin jaren 80) steeds meer in geïnteresseerd en zelfs betrokken raakte. Ik dank Hall daar nog altijd voor (en natuurlijk al die andere bandleden, maar Hall was niet voor niets de frontman).

Ik zag de band in een bomvol Paradiso, januari 1980. Niet voor niets weet ik dit fabuleuze concert nog goed te plaatsen: het was mijn eerste in de overweldigende poptempel, het was een pompend optreden dat me voor altijd deed beseffen dat ik dit moest blijven doen: dit was mijn universum, mijn habitat. Popconcerten, politiek, muziek en bier, dansen en hard meezingen. Ik ben het nooit meer verleerd. Dat magische debuutalbum zit nog woord voor woord in mijn hoofd. 
"You're wondering now
what to do,
now you know
this is the end."


Reacties

Populaire posts van deze blog

...Of het werd wel weer licht

Broeder de Hoeder

Mi lobi yu - Suriname reis 5 feb- 23 feb 2024