Shirt Story, aflevering 19 : Istanbul




T-shirts heb ik zat. Een paar planken vol, ik draag er toch al gauw een stuk of zes per week. Sommige van die t-shirts draag ik niet zomaar, daar heb ik een verhaal bij. Vandaag aflevering 19: Istanbul

Het is al weer bijna 6 jaar geleden dat we er waren, maar nog steeds staat deze stad op ons netvlies. Wervelend, druk, intimiderend, energiek, wonderschoon. De stad is het allemaal. Geloof niets van die praatjes over onveiligheid of ongewenst zijn: de mensen zien je graag komen, gaan graag met je in gesprek en hopen dat je iets van ze koopt.

Daar is alle reden toe, want er zijn zo ontzettend veel prachtige plekjes en dito marktjes dat je sterk moet zijn om die kruiden, dat fruit, die gewaden en die tapijten allemaal te laten liggen. Mijn vrouw heeft daar meer moeite mee dan ik ( zo kocht ze daar een prachtige waterpijp, inderdaad erg mooi, die sindsdien in delen achter of naast de kast heeft gestaan en onlangs ongebruikt uit onze woonkamer verdwenen is). Ik beperk me dan tot een t-shirt, daarvan weet ik dat ik het jaren later nog gebruik.


Prachtige plekjes , zei ik. De stad is historisch belangrijk, je vindt er nog resten van het oude Constantinopel. De stad is een natuurlijke scheiding tussen Europa en Azië, je merkt het aan de mengelmoes van culturen die je overal in de stad tegenkomt. De stad is druk, 13 miljoen inwoners officieel (destijds) en ongeveer 4 miljoen illegaal en/of niet ingeschreven. De stad heeft een rijkdom aan belangrijke gebouwen: de Blauwe Moskee is misschien wel de mooiste ter wereld, de Grote Bazaar is onovertroffen qua schoonheid (vraagt u het aan James Bond) , de Bosporus is een majestueuze rivier die naar de straat van Marmaris en de zee leidt, de stad herbergt het mooiste museum dat ik ooit bezocht (Topkapi, het is een oud paleis maar herbergt ook een rijkdom aan schatten waaronder de Ishtar-poort, heeft een oude harem-afdeling en biedt u de prachtigste uitzichten over beide werelddelen). 

Nog altijd veren we op als we in films of journaals beelden zien van Istanbul, steevast is onze reactie: we gaan nog een keer terug. Rome en Istanbul, wat mij/ons betreft de meest indrukwekkende steden die we bezochten. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

...Of het werd wel weer licht

Broeder de Hoeder

Mi lobi yu - Suriname reis 5 feb- 23 feb 2024