Shirt Story, aflevering 18 : S.P.Q.R.


T-shirts heb ik zat. Een paar planken vol, ik draag er toch al gauw een stuk of zes per week. Sommige van die t-shirts draag ik niet zomaar, daar heb ik een verhaal bij. Vandaag aflevering 18: S.P.Q.R.

Senatus Populus Que Romanum. Wij zijn het volk van Rome. Of, in populairder termen: Rome, dat zijn wij.
Al heel mijn leven heb ik een fascinatie voor oude beschavingen gehad. De Griekse, de Romeinse, de Egyptische, de Babylonische, noem ze maar op. In elk van die beschavingen vond ik wel verhalen die ik boeiend vind. Vond ik aanwijzingen voor onze hedendaagse samenleving, voor onze huidige maatschappelijke in- en samenstellingen.
Feit is dat ik daarbij het vaakst geconfronteerd ben met de Romeinse oudheid. Dat zal wel komen doordat we die hier ten lande ook meegemaakt hebben, in Noviomagus en Trajectum ad Mosam onder andere. Maar uiteraard ook door de Roomse invloeden, waar mijn familie en mijn geboorte-omgeving stevig van doordrenkt is geweest.

Twee keer was ik in Rome. Fantastische stad, schitterende combinatie van de mooiste oudheden en de beste vorm van levensgenieten. En, bevooroordeeld uiteraard, de stad van het mooiste gebouw ter wereld: het Pantheon. In die twee keer dat ik in Rome was, ben ik beide keren, elke dag dat het kon, even dat gebouw ingelopen. Het dwingt mij tot nederigheid.


Ook op menig andere vakantie probeer ik overigens iets mee te krijgen van de oude beschavingen: het spreekt vanzelf dat ik in Pompeï en Herculaneum ben geweest, in Ostia Antica, in Marokko bezocht ik Volubilis, in het zuiden van Turkije bezocht ik zowel Tlos als Kaunos, in Istanbul zag ik restanten van Byzantium en Constantinopel. Mijn vrouw is meestal snel klaar met "die ouwe stenen" maar ik loop altijd net dat rondje extra en dat volgende paadje. Het maakt dat ik weet welk een kleine schakel ik ben, en evenzo hoe nietig wij zijn als je het meet op de totale menselijke beschaving door de eeuwen heen.
Wij zijn ook nog steeds dat volk van Rome. Maar er zijn ons er zoveel voorgegaan. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

...Of het werd wel weer licht

Lekker Zaki - Groepsreis Jordanië april 2020

Mi lobi yu - Suriname reis 5 feb- 23 feb 2024