Dag Moeder






Dag moeder,

Zou je het leuk gevonden hebben als ik vandaag een kop koffie kwam halen? En dan meteen een greep uit de "pond allerhand" deed?
Zou je hebben gestraald als al je kinderen er zaten? En hun kinderen daar vervolgens weer omheen?
Zou je met de koffiepot tegen het raam hebben getikt om die langslopende bekende er ook nog bij te vragen?
Zou je vorsend de kamer hebben rondgekeken wie van het hele gezelschap je zou kunnen verleiden tot een potje klaverjassen?
Zou je trots in een hoek van de keuken hebben gestaan als je mannen al zingend de mega-afwas klaarden?
Zou je ons gevraagd hebben de natgeregende kamerplanten weer binnen te halen? 
Zou je ons koosnaampjes nog een keertje van stal halen, zou ik de eer hebben gehad nog één keer "Beppekind" te zijn?
Zou je een hardgekookt ei in de keukenkast klaar hebben staan, omdat je wist dat Siem daar altijd als eerste naar zocht?
Zou je in alle opwinding weer vervallen tot je heerlijke Achterhoekse dialect? 
Zou je je hebben laten verwennen door je kroost en nakroost en nanakroost? Zou je trots zijn geweest op de hele stam?

Zou je? Zou je?

Ik weet het niet, ik kan het al decennia niet meer vragen. Maar ik denk het antwoord al te weten.

Dag moeder, dag moe, je zou voor mij de moe der dag zijn geweest. Wat ben ik blij dat jij me mede hebt gemaakt tot wat ik ben. Veel gedachten voor jou vandaag.

Reacties

  1. wat een prachtige tekst! dankje voor het delen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Graag gedaan. Ik weet dat er velen zijn die hun moeder missen, de meesten ook nog elke dag. Dat wilde ik dan ook op die manier neerschrijven!

    Dank voor je reactie ;-]

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verwoord Bert... #brokindekeel

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

...Of het werd wel weer licht

Broeder de Hoeder

Mi lobi yu - Suriname reis 5 feb- 23 feb 2024