Shirt Story - aflevering 14 : Ctrl!...Esc



T-shirts heb ik zat. Een paar planken vol, ik draag er toch al gauw een stuk of zes per week. Sommige van die t-shirts draag ik niet zomaar, daar heb ik een verhaal bij. Vandaag aflevering 14: Cntrl! ... Esc

Er zijn natuurlijke vele cartoon t-shirts op de markt, voor sommigen teveel. De meeste zou ik niet willen hebben, maar anderen willen er mee gezien worden. Deze ene trok echter mijn speciale aandacht omdat het symboliseert. Omdat het mij symboliseert. Niet dat ik moet vluchten voor de politie of omdat ik misdadig ben, nee verre van dat: ik ben te keurig voor woorden.

De reden dat ik dit illustratief vind voor mijn persoontje is dat het de vlucht voor controle toont. Iemand met een grote behoefte aan vrijheid - in doen en in denken- zal minder behoefte hebben aan een apparaat dat in de gaten houdt of je wel keurig binnen de lijntjes kleurt.
Zoals gezegd uit zich dat mij niet in wetsovertredingen (nou vooruit, met een biertje op in de nachtelijke uren geldt bij wet al snel als openbare dronkenschap, maar dat is het ook wel zo'n beetje). Het is bij mij eerder dat ik de vrijheid wens te hebben om om de regeltjes heen te denken, om waardering op te kunnen brengen voor hen die andere dingen durven dan soms mag.
Mijn sympathie voor de kraakbeweging was daar illustratief in: hoewel wettelijk geregeld werd kraken toch altijd als iets onoirbaars gezien omdat het een ander regeltje- dat van bezit- overtrad. We móésten in die tijd wel tegen de ME zijn, omdat die het verlengstuk waren van de speculanten, van de grootgrondbezitters en de uitbuiters. Die laatsten, die hebben uiteindelijk gewonnen en het voor elkaar gekregen dat kraken verboden werd. Het resultaat is bekend: de woningmarkt is verziekt, leegstand moet worden getolereerd en woningzoekenden hebben het nakijken. Dat vind ik jammer, dat men niet durft om te denken.
Ook voor andere buitenparlementaire bewegingen (antifa's , ngo's, occupy's , social hackers) kan ik waardering opbrengen: men durft anders te denken dan het huidige liberale en economische klimaat voorschrijft. Men durft te kijken naar de sociale kant van de mensheid en loopt daarmee weg van de controlerende macht. Dat allemaal, dat staat voor mij op dit t-shirt. Ik weet dat ik een anachronisme ben, maar ik kan niet anders, ik denk nu eenmaal zo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

...Of het werd wel weer licht

Broeder de Hoeder

Mi lobi yu - Suriname reis 5 feb- 23 feb 2024