Crowd control


Afgelopen woensdag: ruim 15 minuten vertraging met mijn trein van Amsterdam naar Hoorn. Niets aan de hand, kan gebeuren.
Wat wel een probleem wordt, is dat we aankomen op spoor 2: een smal perron met maar één uitgang. Het is krap, het is soms irritant krap.
Op dat moment komt ook de trein uit Alkmaar aan, op spoor 3. Zelfde gedeelde perron, zelfde enkele uitgang. Nog net niets aan de hand.
Een stroom mensen wurmt zich naar spoor 1 en richting Stationsplein. Het stroopt op bij de uitcheckpoortjes: te weinig verwerkingssnelheid voor te veel mensen in te weinig tijd. Nog steeds net niets aan de hand.
Er staan nog mensen op de overgang als de bellen beginnen te rinkelen: de volgende trein uit Amsterdam kondigt zich al aan. Mensen twijfelen: terug naar spoor 2 of doorduwen naar spoor 1? Waar nog steeds mensen staan die moeten uitchecken? Het is krap, het is druk, het is irritant. Het gaat allemaal nét goed.

Wat ik hoop: dat het goed blijft gaan.
Wat ik wens: die poortjes weg, in- en uitchecken op het perron of in de trein.
Wat ik adviseer: drukke spitstreinen altijd laten aankomen op het perron met de meeste uitgangen.
Wat ik moet: elke dag met de trein.
Wat nu?

Reacties

  1. Overgang sluiten , om te beginnen. Een flinke tunnel maken denk ik, want iedereen over de brug gaat het niet worden.
    ps: Is Hoorn het laatste station met een gelijkvloerse oversteek ?
    ps2: Nee, maar wel 1 van de laatsten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

...Of het werd wel weer licht

Broeder de Hoeder

Mi lobi yu - Suriname reis 5 feb- 23 feb 2024