Stedentrip Budapest juni 2017

Met de deur in huis: Budapest is een heel fijne stad. Open sfeer, cultureel en artistiek alles naar wens, rijke geschiedenis, zeer goed betaalbaar en vriendelijke mensen. Vijf nachtjes/zes dagen gaven ons voldoende het idee dat dit een stedentrip is die we vrienden en bekenden van harte aanbevelen.

Nog net voor het einde van de middag verlieten we de eerste avond het uitstekende hotel Ibis Style om de verkenningen te starten. Al snel staken we de Donau over om de Gellert-heuvel te beklimmen. Het was bloedheet (alle dagen trouwens) maar we waren nog gretig. Enigszins bezweet arriveerden we bij het beeldbepalende beeld (ja sorry, ik kan het niet anders omschrijven als je uit alle hoeken van de stad dat ding ziet) van de dame met de palm. Het Vrijheidsbeeld van Budapest. Direct daarachter lag de oude Citadel , de heuvel gaf verder prima uitzichten over de stad.

Eenmaal weer beneden wandelden we langs de Donau en deden meteen maar de andere "must" van deze trip: we stapten aan boord van een riviercruiser en gingen voor een tocht van een uurtje langs de oevers van de stad heen en weer. Alles fraai uitgelicht (zie foto bovenin) , heerlijk sfeertje.

Dag 2 hadden we ingeruimd voor het geschiedenis-deel. Tram-metro-bus naar de uiteinden van de stad alwaar we de bestemming vonden: Memento Park. Tip van broer Frank: een beeldentuin die tegelijk bejaardentehuis is. Uit alle delen van het land zijn vervallen beelden uit het tijdperk van de communistische overheersing hierheen gebracht, gerestaureerd en vervolgens in alle glorie naar hun laatste rustplaats gebracht. Vervreemdend doch indrukwekkend om die heerlijke protserige commie-kunst te aanschouwen. Ik kreeg het er weer even warm van, de tijden van "hun strijd, onze strijd, internationale solidariteit" speelden zich weer even op mijn netvlies af. Ieder zijn eigen bedenkingen, zeg ik dan maar.

Weer terug in het centrum togen we naar het Holocaust-museum. Hongarije en in iets mindere mate Budapest hebben stevig geleden onder het nazi-regime. De gruwelen worden breed uitgemeten in het museum, bij vlagen zijn de vertoonde filmpjes nogal direct. Noodzakelijk dat het vertoond wordt, jazeker.

Dag 3 was voor een bezoek aan de Burchtheuvel. Hoog boven de stad gelegen tref je daar niet alleen het visueel heel fijne kasteel/paleis maar ook diverse monumentale kunstwerkjes : goed geboetseerde kerken en monumenten en het schitterende Visssersbastion. Het is eigenlijk niks, het is een reeks muurtjes, torentjes en poortjes maar het biedt geweldige doorkijkjes en uitzichten. Echt de moeite waard om doorheen te cruisen.

Dag 4 namen we wat gas terug: eerst een bezoek aan het majestueuze Heldenplein en het daarachter gelegen park, maar vervolgens trokken we ons terug in de kuurbaden van het Szechenyi-bad.
Poedelen in het zwavelwater, zweten in de uitstekende sauna's, afplonzen in het warme buitenbad. En dat alles in een monumentale omgeving: het kuuroord stamt uit 1913 en is volledig in barokke stijl opgetrokken. No span, lekker doen als je de tijd hebt.

Dag 5 was voor de afrondende wandelingen. Langs de grote synagoge, maar ook moesten we nog het parlementsgebouw in: het duurste gebouw van Hongarije is het voormalig paleis van alle Oostenrijks/Hongaarse koningen en het is alles goud wat er blinkt. Prachtige rondleiding gehad.

Na het bezoek staken we de rivier over , bezochten nog de bijzondere rotskerk en begaven ons na een busritje over het Margaretha-Sziget eiland) aan het eind van de middag naar een fijn terrasje langs de Donau. Cocktailtje erbij, proost. De forinten raakten op. Het was goed geweest.