Speakers corner

 Film en muziek. Het zullen je hobby's maar zijn. Al mijn hele leven loop ik achter beide fenomenen aan, het heeft me veel gebracht. Uitermate jammer dat ik het nu niet meer buiten de deur kan beleven, maar thuis valt er ook veel te genieten. 

Ik ben aan een "second life of vinyl" begonnen. Enkele jaren geleden de eerste vinylplakken weer aangeschaft, inmiddels staat er al weer een aardig rijtje hier in de kast. Daarnaast heb ik ook nog eens al mijn cd's gedigitaliseerd, hetgeen - aangevuld met wat downloads en digi-aankopen- leidde tot een zeer uitgebreide Itunes-MP3 verzameling. Die gaat voorlopig ook niet weg omdat er zoveel dingen in staan die niet op Spotify te vinden zijn en daar waarschijnlijk ook nooit zullen komen. Ik moet er niet aan denken om nooit meer De Div te kunnen luisteren, bijvoorbeeld. 


Spotify, ik noemde het al. Het is hypermakkelijk, we hebben een family-abonnement hetgeen ongebreideld gebruik mogelijk maakt. Ik maak playlists als een bezetene : thematische, tijdgebonden en soms gewoon voor specifieke dj-avonden. Vrouwlief heeft haar eigen account en haar eigen algoritmen, we wisselen uitermate democratisch onze eigen spaces af. 

Deze lange inleiding had ik nodig om te vertellen dat we hier radicaal aan het veranderen zijn geslagen: voor ongeveer 1000 euro aan smart-speakers aangeschaft en die in een surround-systeem op elkaar aangesloten. Films en TV én alle Spotify-klanken worden nu als onze eigen Wall of Sound door de kamer gezonden. De platenspeler en de Itunes-laptop , de oude wereld in dit verhaal, lopen nu via een separate Harman Kardon- speaker met een simpel setjes jacks. Hetgeen ons de mogelijkheid verschafte om een unicum te bereiken in mijn volwassen leven: voor het eerst heb ik geen versterker meer in mijn leefruimte staan. Die kon weg, naar zolder. De bijbehorende speakers verhuisden mee. Het is nieuw, het is ruim, het is een heerlijk vol geluid. Twee dankbare tiepjes hier! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

...Of het werd wel weer licht

Broeder de Hoeder

Mi lobi yu - Suriname reis 5 feb- 23 feb 2024