Plaatjes draaien


Het is als fietsen: eigenlijk verleer je het nooit, maar je moet blijven opletten. Regels veranderen en je moet mee. Al meer dan twintig jaar ben ik plaatjesdraaier ("DJ" heeft tegenwoordig een heel andere betekenis, dat zijn echt de scratch n sample-mannen die op techniek en op beat werken, ik ben een liedjesman). 

Ik deed bandjesavonden, heb ook jarenlang thema-avonden gehad waarbij mijn platenmaat en ik dwars door alle muziekstijlen crossten. Die avonden zijn heel belangrijk geweest voor de vorming van mijn "reputatie" maar nog belangrijker daarvoor waren de dansavonden.
Enkele jaren waren Harry en ik de resident dj's in een danscafé waar we disco & dance-classics feesten naar een ander level tilden. Uiteraard langs het "verplichte" werk maar hoe dieper de nacht hoe avontuurlijker de muziek werd. In eerste instantie brengt niemand Blur of Postmen in verband met Disco-dance maar we wisten het er rond een uur of drie toch vaak succesvol doorheen te persen.

De reputatie van dansavond-draaier bracht me gisteren naar de mooiste zaal van de stad: een bruiloft. Een feestje waarbij ik- naast het feestpaar zelf- veel van de gasten kende. En waar is dus welhaast op safe had kunnen gaan. Dat liep anders. Veel oudere collega's van het stel, daar had ik wel wat voor. Maar ook veel (jonge) vriendinnen van de bruid, waardoor ik wist dat ik dat ik ook moest putten uit de dansmuziek van de late jaren 00 en vroege jaren 10. 
Zo kan het gebeuren dat ik -hoppend tussen laptop en cdspeler- het onwaarschijnlijk succesvolle Yolanda Be Cool afwisselde met Isley Brothers en Ike & Tina Turner. Dat "sexyback"Timberlake een plekje vond naast funkfeestorkest Earth Wind & Fire. Tuurlijk gingen er mensen de dansvloer af om even buiten te roken of af te koelen. Maar net zo tuurlijk kwamen er weer anderen voor in de plaats (of kwamen ze -eenmaal afgekoeld- weer van buiten naar binnen terug). 
Volop beweging in de zaal, tevreden afgematte mensen en blij personeel. Daar doen we het voor: mijn zenuwen vooraf bleken opnieuw onnodig: toch weer een mooie avond gedraaid!
De volgende staat alweer voor de deur: over een week, zelfde tijd en zelfde plaats. Echter: andere mensen, dus ook andere muziek. Never dull!

Reacties

Populaire posts van deze blog

...Of het werd wel weer licht

Broeder de Hoeder

Mi lobi yu - Suriname reis 5 feb- 23 feb 2024