Shirt Story - aflevering 7 : The Beatles in Blokker



T-shirts heb ik zat. Een paar planken vol, ik draag er toch al gauw een stuk of zes per week. Sommige van die t-shirts draag ik niet zomaar, daar heb ik een verhaal bij. Vandaag aflevering 7: The Beatles in Blokker.

Ik ben geen whizzkid, ik ben geen econoom, ik ben geen verkoper. Maar ik ben wel een harde werker, een man met ideeën en bovendien ben ik zeer goed inzetbaar bij organisaties die een strakke planning dienen te volgen. Vrijwilliger ben ik derhalve ook al vele decennia, voor de ene organisatie onafgebroken maar ook voor vele evenementen heb ik me ingezet.
Ergens begin 2013 werd ik benaderd door Peter. Samen met Gert vormde hij het bestuur van een stichting die het Beatlesmonument in Blokker mede mogelijk heeft gemaakt (zijn zoon Kees trad in die tijd ook toe tot het bestuur). Recht tegenover de plek waar de meest legendarische band aller tijden in 1964 twee concerten gaf staat een klein monumentje dat voor liefhebbers een bedevaartsoord is geworden. De afbeelding op het shirt staat (nu) ook op het monument.
Het monument was toe aan onderhoud maar , gek he, er was geen geld voor. Dat moest dus ingezameld worden, hoe dan ook. Al snel viel de koppeling met bovengenoemd concert. Het zou in 2014 immers 50 jaar geleden zijn dat dat kleine Hollandse dorpje faam verwierf op de wereldkaart van de muziek. Een jaar lang vergaderen leidde uiteindelijk tot wilde internationale plannen: het zou een feestweekend worden op drie verschillende locaties in het dorp.
In de veilinghallen waar de heren John, Paul, George en Pete ooit gespeeld hadden, stond nu een wagenpark: het lukte ons - met de nodige hulp van netwerkende commissieleden- om voormalige auto's van Beatlesleden naar Hoorn te halen. Zwaar verzekerd, maar er stond ook echt wel wat moois. Tevens haalden we daar een radiowagen heen, zo een als toentertijd de opnamen van de concerten had verzorgd.In de tussentijd werd ook nog een boek uitgebracht met nooit eerder gepubliceerde foto's van die dag in 1964. We waren behoorlijk multimediaal bezig.

In centrum Pancratius deden we de officiële opening met diverse artiesten (nooit gedacht dat ik ooit Ciska Peters een hand zou geven). Daarnaast was daar het gehele weekend een tentoonstelling te zien met bijzondere foto's van het weekend dat de Liverpudlians in 1964 in Noord-Holland doorbrachten alsmede allerlei Beatlesparafernalia uit de collecties van fanatieke verzamelaars.
En tenslotte hadden we in de grote sporthal een festival georganiseerd met bands die in de geest van de Beatles hun liedjes maken (Skotwal, Tangarine en The Kik). Klapper van die avond was een tribute-band. De beste die er op dat moment te krijgen was, de winnaar van het jaarlijkse Beatles-festival in Liverpool. Met een griezelige gelijkenis speelden Them Beatles twee sets: eerst de set zoals ie vijftig jaar eerder 100 m verderop had geklonken en na de pauze een meer hippie-like concert met het Beatleswerk vanaf 1967. Foutloos gespeeld, ze lieten een ijzersterke indruk achter.
Dat festival mocht ik presenteren, bloedjenerveus opende ik de dag voor de 1250 aanwezigen. Die zenuwen gingen er al gauw vanaf. Het liep gesmeerd, de vrijwilligers lieten zich allen van hun beste kant zien. Op een paar oude mopperaars na werd het een muziekdagje om nooit te vergeten.


Reacties

Populaire posts van deze blog

...Of het werd wel weer licht

Broeder de Hoeder

Mi lobi yu - Suriname reis 5 feb- 23 feb 2024